Taiwanese gewoontes - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Gloria Habes - WaarBenJij.nu Taiwanese gewoontes - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Gloria Habes - WaarBenJij.nu

Taiwanese gewoontes

Door: happygloria

Blijf op de hoogte en volg Gloria

07 December 2009 | Taiwan, Taipei

Lieve mensen,

Ik zit wederom te wachten dus ik dacht, voor de verandering, laat ik eens wat op het blog zetten. Misschien vinden jullie het leuk om wat Taiwanese gewoontes te leren kennen? Ik heb me de afgelopen dagen soms flink verbaasd (en soms ook een beetje gelachen) om wat ik allemaal om mee heen zag. Hier komt ie!

- eten met je mond open en praten tegelijk. Mijn oma is daar vooral goed in. Ik zou bijna willen zeggen: ik maak er een foto van, maar dat bespaar ik jullie.
- 24 per dag eten, aan eten denken, over eten praten, eten zoeken, eten kopen, eet-programma´s kijken, over eten dromen en oh ja: ETEN!
- Netjes wachten als de metro komt. Er staan wachtlijnen getekend op het perron en iedereen gaat keurig in de rij staan.
- hard praten. Taiwanees is net ruzie maken. Nóg harder praten als je via de mobiel belt. Waarom eigenlijk? Mama doet dat ook...
- Slapen tijdens de les, slapen tijdens het studeren in de bieb, slapen tijdens de luisteroefeningen... Ik heb al heel wat slapende studenten gezien. Ook is het trouwens gebruikelijk om mensen te zien slapen in de metrogangen, in de metro, in de bus...Binnen 5 min. zijn ze weg. Wat heerlijk!
- Boeren laten (en niet alleen als het eten lekker is, hoor!)
- Ik weet niet of het een Taiwanese gewoonte is maar vanmiddag liepen we terug naar huis en toen liet de man voor me een flinke wind...(fang zhou pi= stinky air, haha!)
- je schoenen uitdoen als je bij iemand thuiskomt of zelf thuiskomt. Laatst moest ik in een winkel mijn schoenen uitdoen!
- In het Chinees maakt men geen onderscheid tussen man of vrouw. Alles is 3e persoon enkelvoud. Hij, zij, haar, zijn is allemaal "ta".

Kan nu eventjes niets meer bedenken maar ik zal mijn toekomstige observaties voor jullie op het blog zetten als jullie dat leuk vinden. Ook zal ik binnenkort wat nieuwe foto´s uploaden. Je kan er maar 10 opzetten dus dan moet ik er een paar oude afhalen.

Heeeeeeel veel groetjes aan iedereen!
Zài Jiàn (daaaaag!)

• 07 December 2009 - 13:42

Pap:

Wat een geluk dat je zo goed bent opgevoed en veel (niet alles helaas) van die meest minder goede gewoontes niet hebt overgenomen.
    Nog een kleine aanvulling:
    - TV: eten/koken-kokenroerbakken... en singsansong met veel op het oog flauwe grappen. Paul de Leeuw zou hier goed aarden
    - Iedereen spuugt op straat en in het restaurant in de plantenbakken.

Genoeg voor deze keer.
    pap

• 07 December 2009 - 18:08

Hans Van Binnenkort:

Dat zijn inderdaad verbazende gewoontes, of vreemd voor ons.
    In ieder geval klinkt het allemaal ergens natuurlijker, of niet? De mensen lijken dat te doen waar ze zin in hebben.
    Het is wel verrassend, en soms ook stinkt't, foei, maar Je bent hier kennelijk al aan het Anders Zijn flink te ervaren, hé?
    Dat met de schoenen heb ik al ook in Japan ervaren.
    Coraggio! Yes You Can.

• 07 December 2009 - 23:26

Johanna:

Hoe ervaar jij dit allemaal ??

• 08 December 2009 - 16:14

Marieke:

Wat smerig allemaal, ik hoop echt niet dat jij die gewoontes over gaat nemen.
    Ik zag dat ik je ergens extra foto's kan geven.
    Ik zoek het op en dan kan je weer aan de slag.
    liefs,
    je zus

• 08 December 2009 - 16:18

Marieke:

Lieve Gloria,

Voor Sinterklaas, Kerstmis Oud en Nieuw, ik schenken je 100 foto's voor 1 jaar.
    Kom maar op met die plaatjes......

• 18 November 2016 - 16:14

leuk
    handige informatie

• 23 Mei 2019 - 14:41

Ruud:

Wat een gewoonten daar zeg.

Ik heb een vraag.
    Hopelijk kan iemand mij adviseren.
    Een Taiwannees, computer specialist, heeft het moederbord van m'n oude Pc gerepareerd.
    Hij kwam met z'n vrouw, hele aardige mensen. Zijn vrouw kon wat beter Nderlands.
    Omdat zij beiden ons zo aardig vonden, wilden zij beslist geen vergoeding voor de uitgevoerde reparatie hebben.
    Waar zouden wij hun mee kunnen verrassen?
    Hopelijk weet u iets.
    Met vriendelijke groet,