Doorbreek de stilte! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Gloria Habes - WaarBenJij.nu Doorbreek de stilte! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Gloria Habes - WaarBenJij.nu

Doorbreek de stilte!

Door: happygloria

Blijf op de hoogte en volg Gloria

25 Mei 2010 | Taiwan, Taipei

Lieve allemaal!

Het is een tijdje stil geweest rond Taipei maar hier ben ik dan weer. Ik ben de laatste tijd erg druk geweest al kan ik niet zeggen dat ik heel veel spannende dingen heb meegemaakt...Vandaag is toch wel een bijzondere dag want het was de laatste dag van mijn tweede trimester! De tijd gaat ont-zet-tend snel, er zijn alweer 6 maanden als een gek voorbij geraasd (en ik weet nog steeds niet waarheen!). Nu zit ik lekker op bed met de laptop op schoot, schoteltje zelf geroosterde pinda´s naast me (dat zegt ook gelijk hoe het met het dieet staat...) te genieten van een weekje vakantie. Volgende week donderdag zal ik beginnen aan het derde, en laatste, trimester.

Afgelopen zaterdag ben ik met oompje naar de grootste markt van Taipei geweest (en misschien wel van heel Taiwan). Mensen komen in alle vroegte vanuit alle windstreken van Taiwan naar deze plek om hun waren te verkopen. Ik heb de raarste dingen gezien, alhoewel, na 6 maanden Taiwan ben ik inmiddels al flink gewend aan het zien van vreemde verschijnselen. Je kunt op deze markt van alles kopen en ik heb mijn ogen uitgekeken: vissenkoppen, allerlei schaaldiertjes en andere "zeebeestjes" (die ik nog nooit eerder gezien had. Er zat er één tussen waarvan oompje zei dat het een "zee termiet" was. "Lekker" zei hij: "als je ze kookt dan zwellen ze op!" Aaaaaaaah!), vlees, ingewanden, maar gelukkig ook groente, fruit, Chinese kruiden en medicijnen, speciale thee en andere mysterieuze drankjes en ook heel veel vegetarische dingen. Na een paar uur rondgewandeld te hebben kwam ik blij thuis met een rol vegetarische ham, een zakje rauwe pinda´s en een ervaring rijker.

Ook ben ik met oompje richting bergen gegaan, op zoek naar de "dikke, lachende Boeddha" die ergens in een rots moest zijn uitgehakt. Oompje was al in dertig jaar niet terug geweest en kon zich niet meer herinneren waar de lachende god zich bevond. Na uren zoeken, flink zweten in de brandende zon (de zomer heeft definitief doorgezet en iedere dag zitten we rond de 32 graden) en rondjes te hebben gelopen zagen we dan eindelijk de dikke man met zijn ronde buikje. Hij bevond zich doodleuk aan de voet van de berg, we hadden dus helemaal niet zoveel moeite hoeven doen. De Boeddha lacht inderdaad iedereen vrolijk toe maar ik denk dat hij toch eerder stiekempjes de zoekers aan het uitlachen is...Oompje was in ieder geval dolblij dat al het gepuf en gesteun niet voor niets was geweest en daar moest natuurlijk een foto van gemaakt worden (met de gevonden Boeddha op de achtergrond).

Morgen ga ik meedoen aan een "universitair onderzoek". Een professor op mijn universiteit zocht buitenlandse studenten om twee essays in het Chinees te schrijven over dagelijkse onderwerpen. Als het goed is neemt de opdracht zo´n anderhalf uur in beslag. Ik ben erg benieuwd maar ik ga de uitdaging aan!

Op 11 juni zal ik een weekendje naar Hongkong moeten vliegen om mijn visum te verlengen. Het is echter helegaar geen straf want er is mij al een heerlijke dim sum beloofd door Brian, die me tegen die tijd onder zijn vleugels zal nemen. U ziet het al, Montignac is allang het raam uit gevlogen en heeft, helaas, geen kilo´s met zich meegenomen (het rijmt nog ook!).

Lieve mensen, ik hou het hier voorlopig bij. Hoop dat alles heerlijk naar wens gaat in Nederland en Spanje en dat de zomer lekker in de lucht hangt. Heel veel groeten vanuit het overzonnige en hete Taiwan!

  • 25 Mei 2010 - 20:55

    Johanna:

    Dag lieve Gloria,
    Wat vliegt de tijd, jij alweer het 2e trimester achter de rug!
    Ken je al zoveel chinees dat je essays kunt schrijven, echt petje af!
    De regentijd bij jou weer voorbij en nu maar puffen in de hitte, ís nooit hoe je het zelf wil hebben hé!
    Geniet nog maar lekker en alle goeds gewenst vanuit en momenteel warm nederland.

  • 26 Mei 2010 - 10:43

    Uncle Wimpie:

    Lieve Gloria,

    Je gaat duidelijk weer iedere uitdaging aan.
    Bij 32 graden Celsius vissenkoppen en ingewanden bezoeken (met vliegen neem ik aan), Boeddha toelachen en chinese essays schrijven geven je wel de nodige variatie.

    Je bent dus nu voor 67% "onderweg". Hoop voor jou dat de laatste loodjes niet het zwaards wegen.

    Hier gaat alles goed,gelukkig ook met Egbert.

    Bedankt voor je verslag en maar weer tot de volgende keer.

    Groetjes van tante Toos en je oom Wim.

  • 29 Mei 2010 - 07:11

    Pap:

    Lieve dochter,

    Opwekkend verslag en een schitterende foto van een lachende boedha en identieke oom die later zo kan worden bijgezet. Erg blij dat je weer aan het normale grotemensen voedsel bent, wat de gezondheid (en de lokale economie)ten goede zal komen en je beter in staat stelt je te weren tegen de tropische temperaturen in Taiwan. Chinees sprekend/schrijvend kun je je nu echt een Chinees onder de Chinezen voelen.
    Succes met het laatste trimester. Hopenlijk zien we je ooit nog terug in Spanje.
    Liefs van ons beidjes en take care.

  • 29 Mei 2010 - 18:11

    Je Zus:

    De tijd gaat zeker snel, voor jou dan omdat alles anders en nieuw is.
    Geniet van alles, zuig het in je op zodat je deze ervaring nooit zult vergeten.

    Ennuh, veel plezier in Hong-Kong.

    liefs,
    marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

ontdekkingsreis naar Taiwan

Recente Reisverslagen:

18 Maart 2015

China, here I come

06 September 2010

Weer thuis

01 Augustus 2010

Kookweekenden!!

18 Juli 2010

Hualian

17 Juni 2010

Ontspannende massage??!?!
Gloria

Lieve allemaal! Via dit blog zal ik proberen om toch een beetje dichtbij jullie te blijven. Laat het maar beginnen!

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 28196

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 15 Juli 2015

Shenyang, een nieuw avontuur

20 November 2009 - 30 Augustus 2010

ontdekkingsreis naar Taiwan

Landen bezocht: