De eerste indrukken - Reisverslag uit Shenyang, China van Gloria Habes - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Reisverslag uit Shenyang, China van Gloria Habes - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken

Door: Gloria

Blijf op de hoogte en volg Gloria

29 Maart 2015 | China, Shenyang

(Ik kan in China geen nieuwe blogs posten omdat google hier niet toegankelijk is. Kennelijk werkt waarbenjij met google samen. Dus, mijn lieve zus zal voortaan alle nieuwe berichten voor me op de website zetten. Voor alle thuisblijvers die dit lezen, ik kan ook niet op facebook komen (is ook gecensureerd) en ik heb ook geen gmail (is namelijk ook google) dus als jullie me willen bereiken, gebruik dan mijn happygloria account (van hotmail).)

Het is inmiddels een dag hier in Shenyang maar het voelt zoveel langer. Je stapt echt een andere wereld in en ik sta dan ook vaak verbaasd te kijken naar alles wat er om me heen gebeurt. Ik ben nog nooit in China geweest maar ik voel me hier soms wel een beetje buitenaards. Gelukkig zit ik op een afdeling van de universiteit waar een hoop andere buitenaardse wezens (buitenlanders) te vinden zijn. Ik zal proberen om een paar dingetjes hier voor jullie op internet te zetten maar er gebeurt constant zoveel dat ik vast wel de helft ga vergeten.

De rit met de taxi van het vliegveld naar de universiteit was een ware kamikaze actie. De mensen hier rijden echt als gekken en niemand houdt zich aan de regels. De taxi chauffeur haalde rustig rechts in of reed gewoon door rode stoplichten. Oversteken is trouwens ook een hele onderneming en een klein schietgebedje voor je de eerste stap neemt is niet misplaatst!

De universiteit van Shenyang heeft een afdeling voor buitenlanders die Chinees willen studeren. Hier vind je een heleboel studenten uit Rusland, Afrika, het Midden-Oosten, en vooral Koreanen. Ik ben de eerste “Nederlandse” die deze grond betreden heeft tot nu toe. Ik deel mijn kamer met een Russisch meisje van 23 en het is wel even wennen om weer samen met iemand een ruimte te moeten delen maar we kunnen het goed met elkaar vinden. Zij kletst lekker weg in het Engels wat natuurlijk niet goed is voor mijn Chinees maar aan de andere kant is het soms ook wel een opluchting om gewoon te kunnen praten zonder al teveel te hoeven nadenken. Door het constante gebabbel om je heen is het wel intensief en je wordt er ook wel een beetje moe van. Gelukkig kan ik me al aardig redden in het Chinees, anders zou het echt heel zwaar zijn. Ik heb van maandag tot vrijdag les van 8 tot 12 en dan zijn er een paar keer in de week wat optionele lessen in de middag. Je kan dan bijvoorbeeld Chinese liedjes zingen of Business Chinese doen. Maar voorlopig heb ik aan 4 uur Chinees wel genoeg.

Vandaag ook voor het eerst geluncht op de campus. Er zijn hier grote eet walhalla’s met allemaal kleine stalletjes die ieder andere gerechten aanbieden. Wel Chinees allemaal en ik heb nog geen MacDonald’s kunnen bekennen. Om het maar veilig te houden heb ik vandaag wat witte rijst met Chinese groenten besteld maar het was behoorlijk heet (chili) en het schijnt ook dat het eten hier flink gekruid wordt. In totaal kostte dit banket me 90 cent. Daar ga je zelf niet voor koken. Dus, jullie weten waar me te vinden iedere dag rond lunchtijd. Verder zijn er overal restaurantjes en ’s avonds is hier net buiten de campus een nachtmarkt waar tot in de kleine uurtjes allerlei kleine hapjes worden verkocht.

Maar, wat vooral opvalt is de enorme luchtvervuiling. Deze dagen is er heel veel wind en je ziet soms geen hand voor ogen. Het is als het ware een permanente Sahara zandstorm. Ik moest vandaag een rekening openen bij de bank en moest daarvoor 20 minuten heen en 20 minuten teruglopen. Toen ik eindelijk weer terug was op de kamer voelde ik me gewoon vies. Je haalt een vinger langs je gezicht en ziet gewoon allemaal zwarte puntjes en stof. En nu schijnt het in Shenyang nog mee te vallen. Van een klasgenoot hoorde ik dat je in Beijing en Shanghai op slechte dagen niet eens de persoon kan zien die naast je loopt! Dus we mogen nog van geluk spreken hier. Toch zal het even wennen zijn om de zon niet meer te zien en constant naar grijze luchten te moeten kijken. Zeker als je uit Barcelona komt.

Kortom, heel wat indrukken. Ik moet nog heel erg aan alles wennen maar het is wel heel speciaal dat ik hier een paar maanden mag doorbrengen. Ik hou jullie op de hoogte.

  • 29 Maart 2015 - 19:51

    Marieke:

    Lieve zus,

    Heerlijk om je verslagje te lezen...

    xx

  • 29 Maart 2015 - 20:29

    Lydia:

    hallo Gloria,wat heb ik genoten van jouw verslag.Je bent een kanjer,leuk al die verhalen.

  • 30 Maart 2015 - 07:54

    Melissa:

    Wauw Gloria wat een avontuur weer en wat een hoop indrukken.
    Maar ik geniet van je verslag, kijk uit naar de volgende.
    Liefs Melissa xx

  • 31 Maart 2015 - 09:00

    Paul:

    Enjoy !

  • 31 Maart 2015 - 17:09

    Koos:

    Gelukkig dat er nog iemand is die in geschoten gebedjes gelooft. Prima begin vanje avontuur. gracias.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gloria

Lieve allemaal! Via dit blog zal ik proberen om toch een beetje dichtbij jullie te blijven. Laat het maar beginnen!

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 28184

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 15 Juli 2015

Shenyang, een nieuw avontuur

20 November 2009 - 30 Augustus 2010

ontdekkingsreis naar Taiwan

Landen bezocht: