Schoonheidsperikelen - Reisverslag uit Shenyang, China van Gloria Habes - WaarBenJij.nu Schoonheidsperikelen - Reisverslag uit Shenyang, China van Gloria Habes - WaarBenJij.nu

Schoonheidsperikelen

Door: Gloria

Blijf op de hoogte en volg Gloria

25 April 2015 | China, Shenyang

Lieve allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat op dit blog heb gezet dus hoog tijd. Ik zit hier heerlijk naast mijn “kabúqínuò” (cappuccino) te typen en buiten schijnt eindelijk de zon. De lente had tot nu toe nog niet doorgezet maar het begint er nu op te lijken. Eindelijk blauwe luchten en een beetje zon op mijn gezicht! Bovendien gaan de temperaturen ook omhoog dit weekend met zondag rond de 30 graden (vorige week was het nog rond de 15 hier.)

Ik ga tegenwoordig één keer per week naar een Chinese spa voor een gezichtsbehandeling. Dat is een heel avontuur en er wordt dan gedurende twee uur gesmeerd, geplakt, aan me getrokken, en geduwd. Een gezichtsbehandeling hier gaat namelijk hand in hand met Chinese geneeswijzen, dus de huid is de spiegel van de gezondheid van je lichaam. Puistjes op je gezicht? Niet met clearasil aan de gang gaan maar kijken naar de staat van je lichaam en de “qi” (soort levensenergie) weer laten vloeien. Het bleek dat mijn lichaam er niet al te best aan toe was en er moest een speciale techniek aan te pas komen om mijn levensenergie weer “in the flow” te krijgen. Men neme hiervoor een jaden kammetje en strijkt hiermee over schouders, nek, rug en gezicht. Een techniek wat “guasha” heet en in opkomst is in Amerikaanse en Spaanse spa’s. Ik wist er eerst niets van maar er staat van alles op internet over deze eeuwenoude methode. Op sommige punten moeten de knopen er echt uit gekneed worden en dat is dan ook een beetje pijnlijk. Na afloop wist ik niet wat ik zag! Overal rode plekken op mijn hals en op de schouders, alsof iemand me had willen wurgen. De volgende dag heb ik toen ook maar mijn das aangehouden in de klas….Maar die lichte kneuzingen schijnen juist goed te zijn. Een teken dat “de wind” die ziektes en andere narigheden met zich meebrengt het lichaam heeft verlaten. Als je rode plekken krijgt betekent het dus dat je aan het ontgiften bent, je lichaam weer terug in balans brengt, en uiteindelijk dat je een gezond en sterk lichaam krijgt mét een perzikzacht, puistjes-vrij gezicht. Ik ga iedere week en zal jullie over twee maanden vertellen of het allemaal waar is. Maar als ik over twee maanden er nog precies hetzelfde uitzie als nu dan is dat ook geen ramp. Ik ga er graag heen want gedurende twee uren vertelt het vrouwtje die me helpt me van alles en er zitten soms echte sappige roddels bij. Dus, ik krijg er ook nog eens twee uurtjes intensieve listening bij…Maar het echte drama ligt misschien wel bij Wang Ying Ying (zo heet ze) zelf. Ze heeft me namelijk ook haar eigen verhaal verteld en dat is eigenlijk bijzonder treurig. Ze heeft een dochtertje maar die woont ergens ver weg bij oma en opa. Zelf werkt ze iedere dag van 9 uur ’s morgens tot 9 uur ’s avonds, van maandag tot zondag, en heeft slechts drie dagen in de maand vrij om dan haar dochtertje op te zoeken….Maar dit is misschien wel een normale situatie hier in China voor het merendeel van de werkende bevolking. Na het horen van zo’n verhaal wil ik nooit meer klagen. Wat hebben we het toch eigenlijk goed.

Liefs aan alle thuisblijvers.

P.D. op de foto niet alleen mijn post-spa dag maar ook een foto van het zwarte sesam ijs dat je hier bij de Mac kunt kopen. Verrassend lekker!



  • 25 April 2015 - 09:26

    Gloria Habes:

    Lieve zus,

    Dit heten bloeduitstortingen hoor...het zou mij niets verbazen als het inmiddels wat blauw-paarsig is geworden. Harde 'wind' dus die er langs is gegaan. Wat goed die 2 uur, extra praktijk lesjes....xxx

  • 25 April 2015 - 09:41

    Claudia:

    Oh wow wat een bloeduitstorting! Een schoonheids-mis-handeling! Maar wie mooi wilt zijn moet pijn leiden ;P Maar het klinkt wel heel interessant hoor zo'n eeuwenoude methode. Ik ben heel benieuwd hoe dat de komende twee maanden nog gaat en wat het resultaat is. Ik ben blij dat je zegt dat het zwarte sesam ijsje lekker is, want op de foto lijkt het net een hapje cement.

    Fijn weekend en geniet van het mooie weer!
    Xxx

  • 25 April 2015 - 09:58

    Koos:

    Mooi verhaal lieve kind. Je moeder zegt dat die guasa (dus zonder h althans in de uitspraak) ook in Taiwan
    veel wordt gedaan. Nu wordt duidelijk waarom zoveel vrouwen daar met rooie plekken rondlopen. Dacht altijd dat ze teveel hadden gedronken.
    Je had dus te weinig energie en die wordt nu weer op peil gebracht. Dat worden dan 40 rondjes, want je moet het ergens kwijt....
    Liefs.
    pap

  • 25 April 2015 - 13:48

    Petra:

    Leuk verhaal weer lieve nicht! Heel leuk om te lezen. Met of zonder 'h' ;) geniet maar lekker van dit
    pracht avontuur! Wat treurig die hard werkende dame zeg. Jij veel ijs blijven eten dan heb je reden
    om terug te gaan en heeft zij weer money in de pocket! Enjoy!x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gloria

Lieve allemaal! Via dit blog zal ik proberen om toch een beetje dichtbij jullie te blijven. Laat het maar beginnen!

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 28225

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 15 Juli 2015

Shenyang, een nieuw avontuur

20 November 2009 - 30 Augustus 2010

ontdekkingsreis naar Taiwan

Landen bezocht: