Che doufu - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Gloria Habes - WaarBenJij.nu Che doufu - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Gloria Habes - WaarBenJij.nu

Che doufu

Door: happygloria

Blijf op de hoogte en volg Gloria

17 Januari 2010 | Taiwan, Taipei

Lieve allemaal!

Allereerst wilde ik jullie allemaal bedanken voor de enthousiaste en vooral grappige reacties die ik altijd krijg op mijn weblog! Ik heb gemerkt dat er onder mijn familie en vrienden ook heel wat schrijftalent zit!

Het is vandaag een rustige zondag. Het is nu kwart voor vijf ´s middags, in Nederland en Spanje is het nu kwart voor tien ´s morgens, en ik zit lekker op bed met mijn laptopje. Dit is het laatste weekend voor het vertrek van mama richting de Middellandse zee dus we hebben optimaal van de tijd gebruik gemaakt: een race tegen de klok. We wilden nog zoveel zien en doen maar het is er gewoon niet van gekomen. De twee maanden die ze hier heeft doorgebracht zijn vliegensvlug voorbij gevlogen...

Gisteren zijn mama en ik naar de "hotsprings" in Jiouxi geweest. Voor degenen die niet weten wat dat is: een hotspring is een soort "zwembad" dat ontstaat doordat er heet water uit de grond komt borrelen, meestal doordat het gebied zich dichtbij een vulkaan bevindt. Het water schijnt een helende werking te hebben op vele kwaaltjes en het schijnt bovendien goed te zijn voor een perzikhuidje vanwege de vele mineralen die er in het water zitten. In ieder geval, mama bleef maar zeuren dat ze wilde gaan, ik zag het niet zo zitten. Ze had me namelijk verteld dat iedereen er naakt rondloopt (mannen en vrouwen gescheiden, dat nog neeeet wel...) met een badmutsie op, supersexy dus. Ik zag me al zitten met mijn moeder...Maar, ze heeft me overgehaald en gisteren was de dag des oordeels. Daar zaten we dan met z´n tweetjes, badmuts en al, te weken in het hete water. Het water stinkt een beetje naar rotte eieren vanwege het hoge zwavel gehalte maar achteraf gezien was het eigenlijk best ontspannend. We hebben alleen het koudste bad kunnen uithouden: zo´n 40 graden. Er waren nog twee andere baden, één van 42 graden en een andere waar geen temperatuur bijstond: alleen voor de badmutjes die als een gekookt eitje er weer uit wilden komen.
Uiteraard heb ik vele foto´s gemaakt! Grapje, ik zou niet durven. Trouwens, zo´n badmuts is toch niet helemaal mijn "ding".

Vandaag zijn we naar een plekje geweest, iets buiten Taipei, waar de grote trekpleister tofu is (ook wel bekend als tahoe, dat witte spul dat gemaakt wordt van sojaboontjes!). Overal heb je restaurantjes die gerechten maken met als hoofdingrediënt tofu. Zo heb je "stinky tofu", dé specialiteit van Taiwan die zijn naam inderdaad eer aan doet. Ik heb het geprobeerd en ik kan je vertellen, het smaakt zoals het ruikt. Gelukkig hadden ze nog andere heerlijkheden voor een tofufan als ik en we hebben heerlijk geluncht. Als toetje heeft small uncle een tofu ijsje voor me gekocht. Het was niet lekker maar niemand vond het smakelijk dus uiteindelijk was ik de pineut. Nou ja, goed voor de nodige proteïnes (en calorieën) dacht ik dus maar.
Verder heeft small uncle me verteld dat "che doufu" oftewel, tofu eten, hetzelfde betekent als "flikflooien". Tofu is namelijk de metafoor voor een vrouwelijk achterwerkje...Altijd goed om te weten als je iemand in het chinees uitnodigt om ergens tofu te gaan eten. Vraag me af wat "che chou doufu" dan wel niet betekent: stinky tofu eten...Hahaha!

Maaaarrrrr goed, genoeg onzin voor deze week! Iedereen een hele fijne week toegewenst!


  • 17 Januari 2010 - 09:54

    Big Uncle Wimpie:

    Lieve tofufan,

    Verdorie, is er weer een kans voorbij om een naakte toekomstige professor te zien!
    Met dit soort zaken heb ik, geloof ik, nooit geluk. Maar goed ook!!
    Ik heb nog nooit iemand met een wintershawl om een ijsje zien eten, dat geluk heb ik dus toch weer wel. Je ziet maar "alles" is uiteindelijk toch in balans.Smakelijke tofu`s gewenst voor de toekomst.
    Liefs, big uncle Wimpie.


  • 17 Januari 2010 - 12:53

    Pap:

    Prachtig verhaal lieve dochter. Je laat weinig aan de verbeelding over. Het is toch maar afzien hier in mijn eentje. Overigens dacht ik dat je vroeger dol was op het toetje tofufa? Ik begrijp nu wel waarom er gelachen wordt als we het in Empuria bij de Chinees bestellen en dan nee krijgen op het rekest.
    Lief dat ons vriendelijke oompje jullie zo van de plaatselijke geneugtes laat genieten.
    pap

  • 17 Januari 2010 - 13:19

    Johanna:

    Lieve Gloria,

    Leuk dat er nog gerelaxed kan worden in een bad ruikende naar rotte eieren,de temperatuur zal wel weldadig aanvoelen en dat vergoed veel!
    Wat een veelheid aan tofu gerechten, ziet er niet zo smakelijk uit, hier moet je echt van houden.
    Geniet nog even van het samenzijn met je moeder, je zal haar gaan missen.
    liefs en groetjes voor jullie allen,
    Johanna

  • 17 Januari 2010 - 17:16

    Han Nieuwenhuizen:

    Hallo Gloria,
    Je vader maakte mij vandaag opmerkzaam op je weblog. Dat was nadat ik hem een paar oude foto's had opgestuurd (begreep inmiddels doorgestuurd). Net alle foto's met plezier bekeken.En je laatste reisverslag gelezen.
    Nog veel plezier in Taiwan - begreep dat begin feb. je samen met je vader naar HK gaat.Ook daar veel lol!
    Groetjes - ook van Stien
    Han

  • 17 Januari 2010 - 19:43

    Melissa:

    Hoi Gloria,
    wat heerlijk weer om je verhaal te lezen vindt zo knap hoe je alles in je opneemt zeker het bad nemen naakt met een raar badmuts op en dan stinkt het ook nog eens ha ha.
    Je zal je moeder best gaan missen als ik dat zo lees doen jullie heel veel met elkaar.
    Maar je heb het naar je zin ook op school dus dat gaat ook wel weer helemaal goed komen.
    Voor de verandering hebben wij een heel rustig weekend gehad wat ook wel eens lekker is.
    Fijne week tot het volgende verslag liefs melissa

  • 18 Januari 2010 - 09:47

    Pap:

    Misschien komt het (joodse?) woord togus van tofu? of andersom.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

ontdekkingsreis naar Taiwan

Recente Reisverslagen:

18 Maart 2015

China, here I come

06 September 2010

Weer thuis

01 Augustus 2010

Kookweekenden!!

18 Juli 2010

Hualian

17 Juni 2010

Ontspannende massage??!?!
Gloria

Lieve allemaal! Via dit blog zal ik proberen om toch een beetje dichtbij jullie te blijven. Laat het maar beginnen!

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 28234

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 15 Juli 2015

Shenyang, een nieuw avontuur

20 November 2009 - 30 Augustus 2010

ontdekkingsreis naar Taiwan

Landen bezocht: