Chinese New Year - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Gloria Habes - WaarBenJij.nu Chinese New Year - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Gloria Habes - WaarBenJij.nu

Chinese New Year

Door: happygloria

Blijf op de hoogte en volg Gloria

09 Februari 2010 | Taiwan, Taipei

Lieve allemaal,

Het is een tijdje stil geweest want ik was me flink aan het voorbereiden voor een Chinees examen want ik vandaag afgelegd heb. "The achievement test", zoals dat dan heet. Het was een eindexamen voor het eerste trimester, ja ja, de eerste drie maanden zijn alweer bijna voorbij. Na de lange vakantie wegens Chinees nieuw jaar zal ik nog één week les hebben en dan zullen we afscheid moeten nemen van onze huidige lerares en klasgenoten. Iedereen zal opnieuw worden ingedeeld volgens het niveau wat door deze toets zal worden gepeild. Ik vond het examen goed gaan maar achteraf sprak ik een paar klasgenoten en die waren niet zo enthousiast. We wachten af want morgen krijgen we al de uitslag. Het zou jammer zijn als onze klas uiteen zou vallen want het is altijd hartstikke gezellig. Een nieuwe lerares krijgen we sowieso, ook jammer natuurlijk maar soms is het goed om van leerkracht te veranderen. Er zullen dus veel veranderingen plaatsvinden de komende weken!

Deze week zal ik maar 4 dagen les hebben want op vrijdag begint de lange vakantie (10 heerlijke vrije dagen!). Op zaterdag vertrek ik richting Hongkong om een paar dagen met papa door te brengen. Ik kijk er vreselijk naar uit want ik mis toch wel mijn geboorteland. Het is alweer een tijdje geleden, misschien wel tien jaar, dat ik voeten mocht zetten op "mijn aarde" en ik ben erg benieuwd of het allemaal veranderd is. Als volwassene (nou ja, qua leeftijd dan) zie je de wereld toch op een andere manier. Uiteraard zal ik jullie een uitgebreid verslag sturen wanneer ik terugkom, volgende week donderdag. Het was trouwens best vreemd om de mails aan papa te beëindigen met: "tot zaterdag!"!

Hier in Taipei groeit de ontrust met de dag. ´s Avonds hoor je al de eerste vuurwerk knallen en de tempel naast onze flat is al sinds dagen flink aan het bidden, wierook branden en zingen geslagen. De winkels liggen propvol met tijgers (dit jaar is het het jaar van de tijger), snoep, chocola, rode enveloppen, lampionnetjes en andere decoraties in de kleuren goud en rood. De mensen zijn onrustig en kijken uit naar een lange vakantie in de nabijheid van hun familie. Het is traditie om op "oudejaarsavond" terug te keren naar het ouderlijk huis en daar met de hele familie te dineren. Het schijnt, dat zegt mijn oompje tenminste, dat Taipei tijdens de feestdagen helemaal verlaten is. De ruim 3 miljoen inwoners verlaten de stad (velen werken hier maar hun familie en vooral ouderlijk huis bevinden zich vaak op het platteland) en keren terug naar hun "thuis". Winkels gaan dicht en er valt dan nog maar weinig te beleven. Jammer dat ik het niet kan zien want ik kan het me haast niet voorstellen. Taipei is een stad van 24 uur en er is altijd wel wat te beleven. Wat een verschil zal dat moeten zijn.

Vorige week zondag ben ik met oompje naar een nieuwjaarsmarkt geweest, hier in de buurt. Het was dringen geblazen en ik voelde me als de gesmolten kaas van een tosti tussen de boterhammen! Gelukkig is oompje klein en kon hij overal bij. Ik kreeg dan ook van alles in mijn handen gestopt: snoepjes, koekjes, kopjes thee, chocola, noga en andere Chinese lekkernijen. De markt is erg populair want alles kun je proeven maar ja, je moet er dan wel wat voor over hebben...

Ik brei er een eind aan, het is langer geworden dan ik had gedacht. Vrijdag koffertje pakken en dan ben ik op weg naar een nieuw avontuur! Deze keer geen foto´s maar ik beloof dat ik veel kiekjes zal maken op mijn favoriete eiland.

Groetjes aan iedereen!

  • 09 Februari 2010 - 11:17

    Johanna:

    Dag lieve Gloria,

    Echt hopen dat je klasgenoten bij elkaar blijven, wel zo gezellig.
    Een fijne tijd gewenst met je papa en ben benieuwd wat je daar weer gaat meemaken.
    liefs Johanna

  • 09 Februari 2010 - 18:24

    Uncle Wimpie:

    Lieve nicht,
    Bedankt voor je verslag!
    Je zal inderdaad je "achievement test" (raar woord voor chinees) goed hebben afgelegd. "We" zijn niet anders gewend. Heerlijk dat je even weer HKG "aandoet". Doe de groeten aan het ziekenhuis waar je geboren bent want daar waren tante Toos en ik in 1989 (hebben je papa en mama aan ons toen getoond). Goede reis en veel plezier.

    De "tijger" (weet ik veel)

    Oom Wim.

  • 09 Februari 2010 - 19:33

    Je Zus:

    Lieve Gloria,

    Tje, ik blijf het zeggen, wat ben jij ver weg en in een totaal andere wereld.

    Ik wens je heel veel plezier in Hong Kong, en ben benieuwd hoe het je vergaat.

    liefs,
    marieke

  • 09 Februari 2010 - 20:14

    Lydia:

    Lieve Gloria,

    Weer genoten van jouw verslag,ben benieuwd hoe het gaat aflopen met jouw klasgenoten.Ik lees zeer enthousiaste verhalen en vroeg me af of je misschien toch als je weer in Spanje bent naar Taiwan of Hong Kong terug wilt.Veel plezier met jouw vader en geniet van het nieuwe jaar.
    Liefs Lydia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

ontdekkingsreis naar Taiwan

Recente Reisverslagen:

18 Maart 2015

China, here I come

06 September 2010

Weer thuis

01 Augustus 2010

Kookweekenden!!

18 Juli 2010

Hualian

17 Juni 2010

Ontspannende massage??!?!
Gloria

Lieve allemaal! Via dit blog zal ik proberen om toch een beetje dichtbij jullie te blijven. Laat het maar beginnen!

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 28234

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 15 Juli 2015

Shenyang, een nieuw avontuur

20 November 2009 - 30 Augustus 2010

ontdekkingsreis naar Taiwan

Landen bezocht: