Tainan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Gloria Habes - WaarBenJij.nu Tainan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Gloria Habes - WaarBenJij.nu

Tainan

Door: happygloria

Blijf op de hoogte en volg Gloria

03 Maart 2010 | Taiwan, Taipei

Lieve allemaal!

Het eerste trimester is alweer achter de rug en als beloning voor al dat harde werken (je moet de schijn toch een beetje ophouden...) kregen we een paar dagen vakantie. Ik had besloten om een nachtje naar Tainan te gaan, om de familie Huang te bezoeken (de familie Geel, weten jullie nog?). Maandag heb ik de bus gepakt, ruim 4,5 uur tussen de slapende Taiwanezen (geef ze 10 minuten in een boemelende bus en ze zijn weg) en dinsdag was ik alweer terug. Het waren twee heerlijke dagen en ik heb enorm genoten.

De zoon van mevr. Huang, Eli, heeft me met zijn auto overal naartoe gereden om me de geschiedenis van Tainan uit te leggen. Tainan is een historische stad en het was de vroegere hoofdstad van Taiwan. In de stad zelf vind je nog een heleboel gebouwen, tempels en resten van oude forten en "kastelen" die dateren uit de Ming dynastie, ruim 500 jaar geleden. Tainan is ook een stad van de Nederlanders, jaja! In de zestiende en zeventiende eeuw werd Tainan "bezet" door de Hollanders vanwege de handel. Nadat zij uit de stad gedreven werden, werd Tainan echter al snel weer in bezit genomen door de Japanners. Het is dus een bloedige geschiedenis waarin er hard gestreden is voor de vrijheid.

Naast de interessante geschiedenis van dit zuidelijke stadje valt er uiteraard heel veel te eten! Eli en de familie Huang zijn experts op dit gebied, dus ik was in goede handen. Het eerste waar ik naartoe gereden werd bij aankomst was een vegetarisch buffet. Ik heb in mijn leven nog nooit zo´n groot assortiment aan "nep vlees" gezien. Alles wat je je maar kon bedenken: worstjes, visballetjes, loempia's, broodjes, sushi...Het was er maar allemaal in vegetarische versie. Het was heerlijk, vooral het gedeelte van de toetjes!

De volgende dag, voor mijn vertrek terug naar Taipei, hebben we een tempel bezocht die gebouwd was ter ere van Confucius, in de zeventiende eeuw. Er was daar een soort muur met allemaal houten tegeltjes waar je een wens op kon schrijven. De grote meerderheid was geschreven in het Chinees maar sinds gisteren zit er ook een Nederlands "bordje" tussen! Jaja, die Nederlanders zitten ook overal! (Vakantieman, gezellig hoor!)

Nu ben ik weer terug in Taipei. Gisteravond was ik behoorlijk moe want ik had in Tainan niet zo goed geslapen. Uiteindelijk belandde ik in hetzelfde bed als mevr. Huang. Op zich niets aan de hand maar het was toch een beetje "raar". Bovendien werd ik lastiggevallen door een mug met adhd waardoor ik maar besloten had om mijn trui aan te doen met lange mouwen, al was het alleen maar om terug te kunnen pesten. Vervelende consequentie was echter dat ik het behoorlijk warm had in de nachtelijke temperaturen van Tainan, zo rond de 25 graden!

Maar, we zijn weer thuis, in het goede gezelschap van een eigen bedje! Ik heb net mijn nieuwe rooster gehaald voor het komende trimester. Morgen begin ik en zal ik zien wie mijn nieuwe klasgenootjes en wie de nieuwe lerares zullen zijn. Spannend dus allemaal. Tegenwoordig loop ik heen en terug naar de Universiteit. Een wandeling van een uurtje (en dan moet je nog terug) die mij de nodige lichaamsbeweging geeft. Langzaamaan wordt het in de stad warmer en de komst van de lente hangt duidelijk in de lucht. Al denk ik soms dat we de lente zullen overslaan en direct de zomer zullen gaan "verwelkomen". Temperaturen van rond de dertig zijn op dit normaal niet ongebruikelijk. Gelukkig kan ik een groot gedeelte van de wandeling overdekt lopen onder de ruime gevels van de prachtige (en hele dure) winkels. Vraag me altijd af hoe die winkels als Gucci en Louis Vuitton kunnen overleven. Ik denk dat het vooral komt door de hordes Chinezen die hier met volle tourbussen komen shoppen en eten. Vooral nu de zomer in aantocht is, zie je er steeds meer.

Op naar het tweede trimester!

  • 03 Maart 2010 - 10:04

    Koos:

    Leuk gedaan Gloria,
    Voor jou, en andere geinteresserden, raad ik aan op google "fort zeelandia tainan" op te zoeken met het hele verhaal over dit Nederlandse fort uit begin 17e eeuw in het stadje An Ping. Dezelfde familie Huang heeft me daar in de tachtiger jaren al naartoe gesleept.

  • 03 Maart 2010 - 12:21

    Johanna:

    Een interessant uitstapje was dat, wat een indrukken moet je toch verwerken.´k Ben wel een beetje jaloers op je!
    Voor morgen veel succes gewenst en hoop dat je het hier ook leuk gaat krijgen.Good luck
    liefs Johanna

  • 03 Maart 2010 - 19:44

    Uncle Wimpie:

    Wederom bedankt voor je verslag!.
    Het viel me op dat de vrienden kennelijk belangrijker zijn dan de familie. ("Taiwanese god bescherm mijn vrienden en familie"). Ook god zouden wij met een hoofdletter schrijven.Niet belangrijk uiteraard.

    Ja! Op naar het tweede trimester!!Op naar de volgende 200 Chinese tekens (en daarna nog maar 200 andere tekens brrr).

    Als je in de P.C. Hooftstraat loopt bekruipt mij ook dat gevoel (Gucci, etc.)

    Word je van al dat ge-eet
    niet (te) dik? (Grapje).

    Hoop voor je dat de vochtigheid niet te hoog is, maar op een eiland?
    Zal helaas wel.

    Nieuwe lerares? Andere
    medestudenten? Voor jou geen enkel probleem Gloria!!

    Sterkte en liefs van je tante Toos en je oom Wim.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

ontdekkingsreis naar Taiwan

Recente Reisverslagen:

18 Maart 2015

China, here I come

06 September 2010

Weer thuis

01 Augustus 2010

Kookweekenden!!

18 Juli 2010

Hualian

17 Juni 2010

Ontspannende massage??!?!
Gloria

Lieve allemaal! Via dit blog zal ik proberen om toch een beetje dichtbij jullie te blijven. Laat het maar beginnen!

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 28234

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 15 Juli 2015

Shenyang, een nieuw avontuur

20 November 2009 - 30 Augustus 2010

ontdekkingsreis naar Taiwan

Landen bezocht: